پرش لینک ها

انواع انژکتورها در موتورسیکلت

انواع انژکتورها در موتورسیکلت

با توجه به اینکه این نوع انژکتورها بر روی موتورسیکلت های مختلفی بسته می شود ، هر شرکت سازنده موتورسیکلت مناسب ترین انژکتور را بر روی موتورسیکلت خود انتخاب می نماید . ولی به این نکته باید توجه نمود که مناسب ترین انژکتورها ، انژکتور اتوماتیک بوده و سیستمی که به وسیله ی دست کنترل می گردد تفاوت چندانی با کاربراتور ندارد.

شرکت متین خودرو زنجان نیز از این امر مستثنی نبوده و ملزم به اجرای طرح انژکتور نمودن انجین های خود نموده است . براساس بررسی و تحقیقات مهندسین ، شرکت متین خودرو  بر اساس حجم های مختلف ، تیپ محصول از انژکتور های مناسب برای آن(  DIHAO-  YESON-  LIFAN – DELPHI) استفاده نموده است . که مهمترین آن موتور سیکلت زونتس  250cc میباشد که از انژکتور DELPHI استفاده گردیده ،که این سیستم کاملاً اتوماتیک بوده و با کاهش محسوس مصرف سوخت و شتاب بالا ، راندمان خوبی را در بین محصولات مشابه به خود اختصاص داده و از این حیث رضایت کامل مشتریان خود را برآورده کرده است . شایان ذکر است ، با توجه به این که شرکت متین خودرو همواره در پی حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از دانش نخبگان کشوری بوده ، لذا از ابتدای سال 98 شرکت متین خودرو با بستن قرار داد با یکی از شرکت های دانش بنیان تولید انژکتور ( JENKO ) همکاری نموده و بر روی محصولات خود از آن استفاده می نماید .

سیستم EFA (انژکتور) یک سیتم سوخت رسانی پیشرفته می باشد که می توان در موتورسیکلت ها و اسکوترها به جای کاربراتور استفاده نمود  که در صورت استفاده از این سیستم ، موتورسیکلت ها ارتقا یافته در نتیجه تاثیرات مخرب محیطی (آلایندگی) کمتر می شود .

در سیتم های مجهز  به EFI با توجه به شرایط های مختلف جاده ای  ، محیطی ، زمان احتراق صحیح و میزان سوخت را به میزان لازم به محفظه احتراق می رساند و این اقدام باعث کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود .

سیتم های انژکتور دارای قطعاتی من جمله

  • پمپ بنزین
  • سوزن انژکتور
  • سنسور هوا ورودی و سنسور دمای انجین
  • سنسور اکسیژن
  • دریچه گاز  و ECU

ECU با استفاده از اطلاعات بدست آمده از سنسورها ، مقدار سوخت بهینه را محاسبه و سیگنال فعال کننده را به سوزن انژکتور ارسال می نماید ، در سیستم های انژکتور ، سیستم سوخت رسان عملیات تامین سوخت مورد نیاز برای مخلوط شدن با هوا با یک نسبت و فشار مشخص انجام می دهد.

موتورسیکلت های انژکتوری (EFI) ،نسبت به موتورسیکلت های کاربراتور نرم تر ،دارای قدرت بیشتر و کارآمدتر می باشند . از معایب انجین های کاربراتور تعمیر و نگهداری زیاد ، تنظیم مرتب ، شتشو  و نیاز به سوخت بالا که باعث آلودگی هوا هستند را می توان اشاره نمود ، در صورتی که انجین های انژکتور از این امر مبرا می باشند . از مزیت های انژکتور کاهش خام سوزی و تولید گاز های خطرناک ، دارای راندمان  وشتاب بالا ، کاهش در مصرف سوخت و داری قابلیت استارت بهتر در هوای سرد می باشد .

ولی از آنجایی که هر سیتم جدیدی وارد عرصه بازار می گردد با معایبی نیز همراه می باشد از جمله معایب انژکتور نیز وجود قطعات حساس  وگران قیمت و نیاز به تخصص در زمینه تولید و تعمیر و همچنین این موتورسیکلت ها برخلاف کاربراتورها اگر باطری نداشته باشند روشن نمی شوند .

از آنجایی که دانش کافی جهت تعمیر این انجین ها در میان افراد وجود ندارد ، موتورسیکلت های (انژکتور) هنوز جایگاه خود را درمیان مشتریان نیفتاده است و در نتیجه فعلا کاربراتور مقبولیت دارد .

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه

  1. متاسفانه هنوز تعمیرکاران هیچ گونه آموزشی در مورد تعمیر موتورسیکلت های انژکتوری ندارند اگر بشود کلاس های مخصوص تعمیر موتورهای انژکتوری دایر شود از طریق اتحادیه ها به تعمیرکاران اطلاع رسانی شود تا با بالا بردن سطح آموزش تعمیرکاران به مرور زمان موتورهای انژکتوری جای خود را در بازار پیدا خواهند کرد و ایرادات و مشکلات مبنی بر این موتورسیکلت ها به مرور حل خواهد شد و در آینده موتورهای انژکتوری جز بهترین مدل های بازار خواهند شد با تشکر.

    1. سلام و احترام
      دوست عزیز در حال آماده سازی مقالات بسیار با ارزشی از انژکتور هستیم
      و کلاس های آموزشی بسیاری در حال برگزاری هست
      امیدواریم بزودی بازار ارزش این موتورهارو بدونه و بیشتر استقبال بشه

  2. با سلام لطفا جهت آشنایی با سیستم انژکتور موتورهای خود لطفا در سایت خودتان حداقل مختصری در مورد انژکتور اطلاعات بدهید و قطعات را نشان داده و توضیع دهید و لطفا بفرمایید برای این سیستم انژکتور موتورهای شما چه نوع دستگاه تست عیب یابی استفاده کنیم و از کجا این دستگاه را تهیه کنیم خیلی ممنون میشوم اگه جواب مرا بدهید خواهشا راهنمایی کنید. با تشکر

    1. با سلام و احترام
      حتما مطالبی که فرمودید به تیم تولید محتوا منتقل میشه
      البته مطالبی درباره انژکتور داره تدوین میشه که بصورت ویدیویی هم در دسترس شما عزیزان قرار بگیره

  3. با سلام ببخشید من ی موتور cdi 125 ساوین دارم انژکتور بعد ۲۰ روز از خریدنش ریپ میزد و چراغ هاش یکم روشن میشدن بعد اگه زیاد روشن بودن کلا موتور وسط دنده عوض کردن خاموش می شد.ولی وقتی چراغ ها خاموش بود مشکلی نداره میخواستم ببینم مشکلش چیه؟؟نمایندگی تعمیرات شما در دزفول کجاست و لوازم یدکی ؟؟؟با تشکر

    1. سلام و احترام
      دوست عزیز با دفتر خدمات متین خودرو تماس بگیرید
      02153804
      02155390212

  4. با سلام میخواستم بپرسم این محصول متین200انژکتوریتون سیستم انژکتورش یونیت چین هس یا انژکتور کامل منظورم پمپ و سوخت و هوا جدا از هم؟