پرش لینک ها

نحوه نگهداری از تریل متین خودرو MKZ200

درباره تریل MKZ 200

موتورسیکلت های طرح آفرود  یا تریل چند سالی هست که سهم بزرگی دربازار مصرف ایران را به خود اختصاص داده است .

می خواهم بیشتر بدانم

موتورسیکلت های طرح آفرود  یا تریل چند سالی هست که سهم بزرگی دربازار مصرف ایران را به خود اختصاص داده است . تقریباً تمام تریل های برند ایرانی که در داخل مونتاژ می گردند قطعات چینی می باشد . که بسته به نوع برند ،کیفیت قطعات نیز متفاوت است . ولی اکثراً شاخصه مشترک همه آنها استارتی 5 دنده و استفاده از شاسی فولادی و مخروطی شکل ، انجین قدرتی مشابه به سیستم CDI می باشد ، که در گیربکس آن نیز تغییراتی نیز صورت گرفته است می باشد . تفاوت های اصلی آنها نیز صرفاً در کیفیت ، آلیاژ ، مونتاژ ، طراحی و آپشن های جانبی می باشد .

در حال حاضر شرکت متین خودرو زنجان موتورسیکلت طرح تریل خود را با مدل MKZ200 عرضه می نماید ، موتور سیکلت MKZ200 یک موتورسیکلت قدرتی تک سیلندر 4 زمانه می باشد . که با تغییرات صورت گرفته ، انجین  کم صدا و گیربکس های روانتری را دارا می باشد و جهت ارتقای محصول از اوایل سال 1396 سسیتم سوخت رسانی آن از کاربراتور به انژکتور تغییر یافته که باعث کاهش مصرف سوخت آن گردیده و همچنین برای رضایت بیشتر مشتریان نوع انژکتور نیز از ابتدای سال 1398 از سیستم FAI به DELFI تغییر یافته است .

موتورسیکلت MKZ200 تولیدی شرکت متین خودرو یک موتورسیکلت قدرتی با قدرت 10/6 کیلو وات می باشد که با توجه به وزن سبک خود( حدوداً 129 کیلوگرم ) ، کنترل محور ، مهار و تک چرخ زدن با آن ایده آل بوده و با توجه به اینکه فلاپ های استفاده شده در این محصول از پلاستیک فشرده نرم در چراغ ها ، گلگیرها ، و کاورهای روی کمک بوده که علاوه بر آن با طراحی مناسب عملکرد خوبی در جلوگیری از ورود گرد وغبار به سطح بدنه ، روی سطح زین و سطوح متحرک کمک ها داشته و به دلیل نشکن بودن کاور مسیرهای خاکی و یا آسفالته را راکب با خیال راحت و بدون دغدغه می پیماید .

به طور کلی می توان گفت در بین موتورسیکلت های طرح تریل در ایران MKZ 200 یکی از کم هزینه ترین نوع تریل ها بوده که لذت سوار شدن بر موتورسیکلت با ارتفاع شاسی بلند ونرم را به سوارکار ارائه می نماید .

در بین موتورسیکلت های طرح تریل در ایران MKZ 200 یکی از کم هزینه ترین نوع تریل ها می باشد .

طرز نگهداری و مراقبت از موتورسیکلت تریل

طرز نگهداری و مراقبت  از موتورسیکلت تریل به شرح ذیل می باشد :

1- ابتدا جهت سوار شدن برای موتورسیکلت ها (مخصوصاً موتورسیکلت های سنگین) لازم است در دوره های آموزش موتورسیکلت سواری بخصوص با تکنیک های گازدادن ، کلاج ، کنترل ترمز و بسیاری از موارد دیگر آشنا شوید . و بعداز مدتی که نحوه سوار شدن بر موتورسیکلت را یاد گرفتید در دوره های پیشرفته شرکت کنید . وبرای مدتی بهتر است در جای خلوت موتورسیکلت برانید .

2- پوشیدن تجهیزات مناسب در موتورسیکلت سواری (منظور از تجهیزات مناسب) من الجمله کلاه کاسکت ، ژاکت مخصوص موتورسیکلت سواری ، دستکش خوب ، شلوار کتان و چکمه مناسب برای موتورسیکلت سواری نیاز می باشد . در کل رعایت کردن کلیه نکات ایمنی برای موتورسیکلت سواری الزام و اجباری می باشد .

3- نگهداری از موتورسیکلت بخصوص از انجین آن باعث عمر مفید آن می شود ، و بهتر آنست که از برف و باران و خورشید در امان باشد ، و به نکات زیر توجه نمود :

4- هر 1000 کیلومتر روغن آن عوض نماییم . و بهتر آن است برای تریل های متین خودرو زنجان از روغن موتور 2050 به خاطر سفتی آن استفاده شود .

5- موقع آب بندی موتورسیکلت بهتر است زیاد به موتورسیکلت خود فشار وارد نکرده و مسافت طولانی را با آن نپیمایید .  بعد از آب بندی موتورسیکلت میتوانید مسافت طولانی را طی نمایید .

6- حتماً به صدای موتورسیکلت دقت نمایید ، چرا که به علت تنظیم نبودن فیلر انجین و یا نداشتن روغن ابتدا  باعث از بین رفتن سوپاپ ها می شود یا اینکه باعث از بین رفتن سیلندر و پیستون و سوپاپ ها می شود . و در کل خرابی گسترش پیدا کرده و باعث فلج شدن موتورسیکلت می شود .

7- زنجیر موتورسیکلت را هر چند وقت یکبار روغن کاری نمایید و یا از اسپری مخصوص استفاده کنید . اگر زنجیر شل است آن را سفت کنید چرا که اگر زنجیر سفت باشد صدای ویز ویز و چنانچه شل باشد صدای شلق شلق می دهد . شل بودن زنجیر بسیار خطرناک تر از سفت بودن آن می باشد .

8- با تعویض به موقع شمع و فیلتر هوا همیشه موتورسیکلت شما در بهترین حالت مصرف سوخت و شتاب و کارایی قرار دارد ، که به عملکرد مفید انجین کمک می کند .

9- سعی کنید قبل از اتمام بنزین به پمپ بنزین رفته و باک خود را پر نمایید چرا که احتمال سوختن پمپ بنزین وجود دارد .

10- بزرگترین دشمن انجین رانندگی با دنده مرده است . دنده مرده نه تنها به مصرف بنزین کمک نمی کند بلکه بیش تر هم مصرف می نماید . موتورسیکلت های دیسکی را قبل از اتمام کامل لنت ترمز تعویض نمایید چرا که باعث خرده شدن دیسک ترمز          می شود .

11- به هنگام گرفتن ترمز به صدای آن توجه نمایید چرا که اگر صدای جیرجیر غیرممتد باشد علت آن داشتن تاب روی دیسک و چنانچه صدای جیر جیر ممتد باشد علت نزدیک بودن لنت ها به هم می باشد .

12-  در شتشوی موتورسیکلت دقت داشته باشید تا انجین خنک باشد چرا که زمانی که گرم است بخواهید بشویید باعث پوسته شدن و ترک خوردن آن می شود . سعی نمایید زیاد با آب نشویید چرا که باعث خرابی باتری و سیم کشی موتورسیکلت می شود .

13- حتماً باتری موتورسیکلت خود را هر چند وقت یکبار چک نمایید چرا که در موتورسیکلت های انژکتوری چنانچه باتری خراب باشد ، موتورسیکلت روشن نمی شود و عملکرد درستی ندارد .

بهتر است قبل از آفرود همیشه فاکتورهای ذیل را چک نماییم .

  • بنزین
  • لاستیک ها
  • میزان روغن انجین
  • تنظیم زنجیر و روغن کاری زنجیر
  • سیستم برق و باطری و میزان شارژ باطری

در انتخاب موتورسیکلت همیشه کمی وسواس به خرج دهید و همیشه موتورسیکلتی با کیفیت سوار شوید . اولین نکته ای بعد از خرید یک موتورسیکلت به آن باید توجه کرد آچار کشی و آب بندی آن است . واژه ی آچار کشی متاسفانه فقط در کشور ما به دلیل مونتاژ ضعیفی که وجود دارد (که شامل سفت کردن پیچ ها و تنظیم کاربراتور و کار هایی از این قبیل می شود .)

خیلی ها براین باورند که انجین موتورسیکلت نیازی به آب بندی ندارد و در همان ابتدا می توان دور موتور را بالا برد که هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید . در صورتی که این مساله حداقل برای موتورسیکلت های مونتاژ داخل درست نیست . و بارها شنیده ایم موتور( انجین) بعد از مدتی به روغن سوزی افتاده و یا روغن انجین از کناره های آن بیرون میزند .

سپس به توصیه فروشنده نسبت به آب بندی موتورسیکلت حتماً دقت نمایید . آب بندی موتور سیکلت به این معنا ست که تا 1000 کیلومتر اول باید با سرعت 50 الی 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنید یا معکوس نزنید ، یا دور موتور را زیاد بالا نیاورید . ولی ممکن است این اتفاق زیر 1000 کیلومتر یا بالای آن نیز بیفتد .

در صفحات مجازی شرکت متین خودرو را دنبال کنید

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه