روغن موتور

استانداردهای روغن موتور ۲

استاندارد JASO

تا سال ۱۹۹۸ روغن های اتومبیل بعنوان پایه اکثر روغن های موتورسیکلت استفاده می شدند. با پیشرفت تکنولوژی اتومبیل ها، روغن موتورها نیز اصلاح شدند و سازندگان روغن موتور اتومبیل به منظور افزایش راندمان و کاهش میزان مصرف سوخت، به استفاده از مواد بهبود دهنده اصطحکاک روی آوردند که این نوع مواد در سیستم کلاچ خیس موتورسیکلت موجب لغزش کلاچ و خوردگی می شد.

سازمان استاندارد خودرو ژاپن (Japanese Automotive Standards Organization)برای حل این مسئله وارد میدان شد و استانداردی تحت عنوان JASO که تا به امروز یکی از اصلی ترین استانداردهای سطح کیفی روغن موتورسیکلت می باشد، را معرفی کرد. این استاندارد با توجه به نوع پیشرانه موتورسیکلت، دو گروه استاندارد سطح کیفی روغن در نظر گرفته است.

برای موتورهای چهارزمانه،JASO T904 و برای موتورهای دوزمانه، JASO M345 بعنوان دستورالعمل ارزیابی روغن موتورهای دوزمانه منتشر گردیده است.

روغن موتورسیکلت ها براساس نتیجه آزمایش تست اصطکاک JASO T904 (در سال ۲۰۱۱ جایگزین دستورالعمل JASO T903 شده است) به دو سطح کیفی MA و MB تقسیم می شود.

JASO MA: مناسب برای موتورسیکلت های مجهز به کلاچ خیس که عملکرد اصطحکاکی لازم برای جلوگیری از لغزش کلاچ موتورهای چهارزمانه را تامین می کند. که خود به دو دسته تقسیم می شود:

JASO MA1: این دستورالعمل به نسبت دارای اصطحکاک پایین تری می باشد.
JASO MA2: این دستورالعمل دارای بالاترین میزان اصطحکاک در موتورهای چهارزمانه می باشد که برای استفاده در موتورسیکلت های مدرن که دارای مبدل های کاتالیزوری در سیستم اگزز هستند، مناسب می باشد.
JASO MB: مناسب برای موتوسیکلت های دارای گیربکس اتوماتیک (اسکوتر). این دستورالعمل دارای کمترین میزان اصطحکاک در موتورهای چهارزمانه می باشند.

نکاتی در رابطه با JASO MA و JASO MB

تفاوت اصلی JASO MA با MB JASO در این است که آیا روغن موتورسیکلت مناسب کلاچ خیس (مرطوب) است یا خیر.

روغن موتورهای موتورسیکلت با سطح کیفی JASO MB صرفا در اسکوترها و موتورسیکلت های با گیربکس اتوماتیک می بایست استفاده شوند.

استفاده از روغن موتورهای با سطح کیفی JASO MB زمانی که به استفاده از JASO MA توصیه شده، سبب لغزندگی کلاچ می­ شود.

استاندارد ISO Two-Cycle

از آن­جایی که استاندارد JASO نیازهای روانکاری موتورهای دوزمانه مدرن اروپایی را بطور کامل پوشش نمی‌دهد، استاندارد ISO Two-Cycle در سه سطح کارآیی ISO-L-EGB، ISO-L-EGC ، ISO-L-EGD به منظور رفع این نقصان تدوین گردیده است.

استاندارد ACEA

استاندارد ACEA مربوط به Association des Constructeurs Europeens de l’Automobile (انجمن خودروسازان اروپایی) می باشد. ACEA از روش های سختگیرانه ای برای آزمایش روغن موتورها استفاده می کند؛ این استاندارد روغن موتورها را به چهار دسته تقسیم می کند؛ حرف A برای موتورهای بنزینی، حرف B برای موتورهای دیزل سبک، حرف C برای موتورهای سبک مجهز به مبدل های کاتالیزوری یا فیلترهای ذرات و حرف E برای موتورهای سنگین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *