موتور سواری

راهنمای موتور سواری در فصول سرد سال

موتور سواری در زمستان؛ به دلیل بارندگی، سرد بودن هوا، لیز بودن زمین، کاهش دید و … چالش های خاص خود را دارد، که معمولا این چالش ها در سایر فصول موضوعیت چندانی ندارد. در این پست نکاتی را یادآور می شویم که با رعایت آن ها، سواریِ ایمنی در روزهای سرد سال خواهید داشت.

لباس مناسب

برای موتور سواری در فصل های سرد، باید از لباس مناسب استفاده کنید، تا هم دمای بدن حفظ شود و هم از بروز دردهای مفصلی و سینوزیت جلوگیری شود. بهتر است هنگام رانندگی با موتورسیکلت در هوای سرد ژاکت و شلوار بادگیر به تن داشته باشید و حتما از دستکش های مخصوص موتور سواری و کفش های زمستانی و گرم استفاده کنید.

استفاده از کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی در هر شرایطی امری ضروری می باشد، اما اهمیت استفاده از آن در فصول سرد دو چندان است؛ چرا که علاوه بر محافظت از سر و گردن شما در برابر ضربه های احتمالی، از برخورد جریانات بادِ سرد به پیشانی و سر شما نیز جلوگیری می کند.

*­ ­ کلاه ایمنی مناسب و استاندارد، کلاهی است که بخار دهان روی طلق آن ننشیند به طوری که منجر به کاهش دید شود. (پست مربوط به کلاه کاسکت مطالعه شود)

نصب طلقِ بادگیر بر روی موتورسیکلت

طلقِ بادگیر مانند یک سپر دفاعی در برابر جریانات باد و سرما عمل می کند و باعث می شود هوای سرد به صورت مستقیم به شما برخورد نکند، این امر سبب جلوگیری از بروز دردهای مفصلی به خصوص در قسمت زانو می شود.

توجه به دما و فشار باد تایر

در فصول سرد سال به دلیل پایین بودن دما، فشار تایر کاهش می یابد که این موضوع باعث می شود فشار بیشتری به موتور وارد شود و راندمان آن کاهش یابد. پیشنهاد می شود در فصل های سرد میزان فشار تایرها مرتبا بررسی شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که دمای تایر باید به ۵۷ درجه سانتی گراد برسد تا آسفالت بتواند نیروی کشش لازم برای سُر نخوردن موتورسیکلت را فراهم کرده و تعادل موتورسیکلت را حفظ نماید. در هوای سرد زمان بیشتری نیاز است تا تایر به این دما برسد؛ یک راه ساده برای رسیدن به این دما، کم و زیاد کردن سرعت و گرفتن ترمز است؛ همچنین برای متعادل نگه داشتن موتورسیکلت، سعی کنید از هر دو ترمز استفاده کنید.

مواردی که هنگام رانندگی با موتورسیکلت در هوای سرد باید به آن توجه کرد:

  • در مواقع لزوم از زنجیرچرخ استفاده کنید.
  • فاصله طولی و عرضی را با سایر وسایل نقلیه رعایت کنید ( فاصله ای بیشتر از ۳ ثانیه) تا هنگام مواجهه با احتمالات، فرصت واکنش داشته باشید.
  • در مه گرفتگی، بارندگی و کولاک حتما از نور بالا به صورت روشن/خاموش برای جلب توجه استفاده کنید.
  • به طور معمول در هوای سرد، سرعت عکس العمل انسان پایین می آید؛ از این رو توصیه می شود با دنده سنگین حرکت کنید (طوری که به انجین موتورسیکلت فشار نیاید)، تا کنترل بیشتری روی موتورسیکلت داشته باشید.
  • سعی کنید همه ایام به خصوص در زمان بارندگی و مه گرفتگی، به صورت دقیق از چراغ راهنما استفاده کنید.
  • از آنجایی که سطح آسفالت در فصول سرد معمولا لیز است، توصیه می شود حدالامکان موتورسیکلت را سنگین نکنید، چرا که در فرمان پذیری موتور تاثیر منفی دارد.
  • هنگام رانندگی نباید زیاد خم شوید، به ویژه در هوای برفی و بارانی که اصطحکاک آسفالت کاهش می یابد؛ ممکن است با خم شدن زیاد، تعادل خود را از دست داده و زمین بخورید.
  • از هر دو ترمز استفاده کنید تا موتور کمی متعادل نگه داشته شود و از وارد آمدن فشار زیاد به لاستیک جلو خودداری کنید.(در صورتی که در گرفتن ترمز جلو مهارت کافی ندارید به هیچ و جه در جاده های لغزنده استفاده نکنید.) قبل از اینکه بپیچید، اطمینان حاصل کنید که تمام ترمزهای خود را انجام داده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *