موتورسیکلت, نگهداری

نگهداری از تایر موتورسیکلت

نگهداری از تایر موتورسیکلت

تایرهای موتورسیکلت چیزی فراتر از دو حلقه ساده مشکی لاستیکی هستند؛ تایرها نقطه اتصال موتورسیکلت با زمین بوده و بر ایمنی، تعادل، مصرف سوخت و ترمز تاثیر می گذارند. تایر یکی از مهم ترین اجزاء موتورسیکلت به شمار می آید و حفظ سلامت آن در جلوگیری از حوادث نقش بسزایی دارد. متخصصین ما برای افزایش طول عمر و حفظ سلامت تایر موتورسیکلت شما، پیشنهاداتی دارند که در ادامه بیان می کنیم.

تایر مناسب انتخاب کنید

قبل از هر چیز لاستیک موتورسیکلت شما باید استانداردهای لازم را داشته باشد، هنگام انتخاب لاستیک، نوع موتورسیکلت، شرایط و نوع رانندگی، سرعت و آب و هوای محیط را ملاک قرار دهید تا تایری مناسب خریداری کنید.

فشار باد را تنظیم کنید

همیشه فشار باد توصیه شده از جانب شرکت سازنده را حفظ کنید. کم یا زیاد بودن فشار باد در تایر علاوه بر کاهش عمر آن، سلامت راکب را نیز به خطر می اندازد. اگر فشار باد تایر بیشتر از حد مجاز باشد، سبب باریک شدن سطح تماس با زمین و کاهش قابلیت های تایر شده و سابیده شدن بیش از حد قسمت میانی تایر را در پی خواهد داشت. کم بودن فشار باد تایر نیز منجر به افزایش مصرف سوخت، سابیده شدن قسمت بیرونی آج ها، بالا رفتن حرارت در سرعت های بالا، کاهش طول عمر تایر و از بین رفتن تیوپ بین رینگ و حلقه داخلی تایر می شود. بنابراین توصیه می کنیم میزان باد تایر را بطور منظم و هفتگی و قبل از مسافرت های طولانی بررسی و تنظیم کنید.

به تاریخ انقضای تایر توجه داشته باشید

عمر مفید تایرها درصورت نگهداری صحیح ۴ سال است؛ ممکن است تایرهای موتورسیکلت خود را از نظر ظاهری بررسی کنید و همه چیز مرتب به نظر برسد، اما به دلیل کهنه بودن عملکرد ضعیفی داشته و خطرآفرین باشند.

کد چهار رقمی مربوط به تاریخ تولید در سمت راست تصویر قابل مشاهده است. این کد ۲۰۱۹ است یعنی این تایر در هفته بیستم سال ۲۰۱۹ به تولید رسیده است. در تصویر پایین، کد چهار رقمی ۱۰۱۷ است یعنی این تایر در هفته دهم سال ۲۰۱۷ به تولید رسیده است.

تایر موتورسیکلت

موتورسیکلت را سنگین نکنید

موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود، میزان باری است که می توان به لاستیک ها اعمال کرد که به آن شاخص وزن لاستیک می گویند. معمولا حداکثر میزان تحمل وزن بر روی تایرها درج می شود؛ عبور از مرز مجاز بار، امکان تخریب لاستیک را افزایش می دهد.

با سرعت مجاز رانندگی کنید

سرعت مجاز در هر تایر متفاوت است، این فیلد با یکی از حروف A تا Z مشخص شده و بر روی تایر حک می شود. واضح است اگر لاستیکی تحت تاثیر حداکثر سرعت قرار گیرد و فشار باد آن تنظیم نباشد یا بار اضافی روی آن اعمال شود، آسیب خواهد دید؛ برای حفظ سلامت تایر موتورسیکلت خود حتما از سرعت مجاز پیروی کنید. همچنین هنگام سواری با تایر جدید، توصیه می کنیم ۱۰۰ کیلومتر ابتدائی را به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید و در این مدت از رانندگی با سرعت بالا در پیچ های تند و شتاب گیری و ترمز ناگهانی خودداری کنید.

چند نکته دیگر …

  • برای چک کردن میزان فشار باد تایر، حتما از یک فشارسنج دقیق استفاده کنید و زمانی که لاستیک ها سرد هستند اقدام به بررسی فشار آن کنید.
  • اگر تایر موتورسیکلت شما بیش از ۲psi در ماه از دست بدهد، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • هر چند وقت یکبار رینگ های موتورسیکلت خود را نیز بررسی کنید، اگر خمیده یا ترک خورده باشد، نیاز به تعویض دارد.
  • موتورسیکلت خود را در معرض نور شدید آفتاب یا محیطی با دمای بسیار بالا یا پایین قرار ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *