نگهداری

نحوه نگهداری موتورسیکلت در فصول سرد

نحوه نگهداری موتورسیکلت در فصول سرد

نگهداری صحیح از موتورسیکلت در آب و هوای سرد و در شرایطی که قصد دارید برای مدتی از آن استفاده نکنید، امری حیاتی و بسیار مهم است. در این پست نکاتی را یادآور می شویم که رعایت این نکات می تواند عمر قطعات فنی موتورسیکلت شما را افزایش داده و از ایجاد فرسودگی ناشی از عدم استفاده جلوگیری کند.
موتورسیکلت حتما باید تمیز شده و در مکانی سرپوشیده، خشک و خنک نگهداری شود؛ در صورتی که چنین امکانی فراهم نیست از یک کاور یا چادر مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید.

ترکیب گازهای حاصل از احتراق با روغن موتور، منجر به تشکیل نوعی اسید می شود که این اسید در صورت استفاده نکردن طولانی مدت از موتورسیکلت سبب خوردگی میل لنگ، بلبرینگ و سایر قطعات انجین خواهد شد؛ بنابراین توصیه می شود هنگامی که می خواهید برای مدتی از موتورسیکلت خود استفاده نکنید، روغن موتور را عوض کنید؛ حتی اگر به تازگی این کار را انجام داده اید.
کارشناسان توصیه می کنند در فصول سرد سال که از موتورسیکلت خود استفاده نمی کنید، هفته ای یک بار و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه موتورسیکلت را روشن کرده و رانندگی کنید (اگر امکان رانندگی را ندارید، موتورسیکلت را در جا روشن کنید) تا باطری شارژ شده و روغن موتور در قطعات انجین و واشرها جاری شود.اگر می خواهید مخزن سوخت را پر نگه دارید حتما به سوخت، تثبیت کننده سوخت اضافه کنید و اگر قصد تخلیه مخزن را دارد، این کار را به طور کامل انجام دهید و برای جلوگیری از زنگ زدگی مخزن، آن را با روغن های مخصوص بپوشانید.
قطعات داخلی موتورسیکلت را با لایه ای سبک از روغن بپوشانید تا از تجمع رطوبت بر روی قطعات و همچنین خوردگی جلوگیری گردد. زنجیرچرخ و تمام نقاط محوری نظیر اهرم های ترمز، کلاچ و … را نیز روغن کاری کنید، این کار از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری می کند.
ماندن موتورسیکلت در یک نقطه سبب تغییر شکل، خوردگی و فرسودگی تایرها می شود؛ چرا که در این حالت تمام وزن موتورسیکلت بر روی یک نقطه از تایر است. توصیه می شود بصورت هفتگی موتورسیکلت خود را روشن کرده و چند دقیقه ای با آن رانندگی کنید، یا اگر شرایط رانندگی را ندارید، آن را به جلو و عقب بچرخانید.
سنگین بودن موتورسیکلت نیز برای تایرها مضر است، تا جایی که مقدور است، وزن موتورسیکلت را کاهش دهید.
با اتمام فصل سرد، هنگامی که قصد استفاده از موتورسیکلت خود را دارید، حتما از سالم بودن باطری، تایر و سایر قطعات اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *