موتور سواری

کلاهی برای زندگی

کلاه ایمنی، بخش مهمی از تجهیزات رانندگی برای موتور سوار است که از سر و گردن راکب در برابر صدمات احتمالی محافظت می کند و ضامن سلامت موتورسوار در حین رانندگی می باشد. طبق آماری که پلیس راهور منتشر کرده متاسفانه سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار در تصادفات کشته می شوند که دلیل مرگ ۷۰% از آن ها استفاده نکردن از کلاه ایمنی مناسب است.

جنس کلاه ایمنی  

کلاه کاسکت از سه بخش تشکیل شده است، اولین لایه قسمت بیرونی آن یا همان چیزی است که ما می‌بینیم. این لایه می­ بایست بسیار محکم و مقاوم در مقابل ضربه و سایش باشد. سازندگان کلاه کاسکت سعی می‌کنند آن را از موادی سبک و مقاوم تهیه کنند که معمولا آن‌ها از ماده‌ای به نام ABS ساخته می‌شود. این نوع ماده علاوه بر وزن پایین، مقاومت بالایی در مقابل ضربه‌های وارده دارد.

در لایه داخلی آن از یونولیت استفاده می ­شود، کارشناسان دلیل انتخاب این ماده را قدرت جذب بالای آن عنوان کرده و می‌گویند یونولیت علاوه بر جلوگیری از انتقال ضربه به سر، ماده‌ای کاملاً قابل اعتماد برای تهویه هوای داخل کلاه است، روی لایه یونولیتی داخل کلاه برای زیبایی هر چه بیشتر از پارچه­ ای به عنوان روکش استفاده می­ شود تا حساسیتی برای مصرف کننده بوجود نیاید.

طلق کلاه کاسکت از موادی که ضریب شفافیت بالایی دارند ساخته می‌شود و استاندارد انتخاب مواد پلاستیکی در این بخش از سوی کارشناسان ۸۵ درصد تعیین شده است. طلق کلاه نیز می­ بایست در مقابل خراش و ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد و بهتر است که این طلق کمی هم دودی باشد تا آفتاب چشم راننده را اذیت نکند.


انواع کلاه کاسکت

کلاه ایمنی نیمه

بسیار شبیه به کلاهی است که کارگران و مهندسین هنگام کار در ساختمان‌ها، معادن و… بر روی سر می­ گذارند؛ این کلاه تنها از کاسه سر محافظت می‌کند و بدترین نوع کلاه کاسکت محسوب می­ شود.

کلاه ایمنی سه چهارم

این نوع کلاه کاسکت علاوه به بر کاسه سر از گوش ها و طرفین سر نیز محافظت می کند.

کلاه‌های کامل

کلاه کاسکت کامل علاوه بر محافظت از سر و گوش‌، دارای محافظ فک نیز می ­باشد که در انواع مختلف فک متحرک، فک جداشونده و فک ثابت موجود است.

کلاه کراس

کلاه کراس شبیه به کلاه کامل است، همراه با یک برآمدگی بالای پیشانی که نقش سایه‌بان را ایفا می‌کند با این تفاوت که طلق ندارد چراکه کراس سواران معمولاً از عینک‌های مخصوصی به‌جای طلق استفاده می‌کنند.

۳ نکته مهم که هنگام خرید کلاه کاسکت باید به آن توجه کرد!!!
وزن
از دیدگاه کارشناسان کلاه کاسکت مناسب موتورسواری می بایست وزنی بین ۱.۳ کیلوگرم تا ۱.۶ کیلوگرم داشته باشد. معمولا وزن کلاه روی جعبه آن قید شده اما با این حال شما می توانید کلاه را روی سر خود قرار دهید، اگر به گردن شما فشار اضافه وارد نکرد، نشانه این است که وزن مناسبی برای شما دارد و قابل استفاده است؛ به هیچ وجه وزن کلاه را با دست اندازه نگیرید چون به‌هیچ‌عنوان این کار اصولی نیست.
زاویه دید
یک کلاه کاسکت استاندارد باید زاویه دید بیش از ۱۰۵ درجه را پوشش دهد. بهتر است هنگام خرید، کلاه را روی سر خود گذاشته و به سمت‌های مختلف بچرخانید تا از زاویه دید مناسب و راحتی کلاه اطمینان حاصل کنید.
سایز
کلاه کاسکت سه نوع سایز استاندارد دارد:
۱ ـ بزرگ ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر
۲ ـ متوسط ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلی‌متر
۳ ـ کوچک ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلی‌متر

پیشنهاد ما
کلاه کاسکت پیشنهادی ما، کلاه کامل از نوع فک ثابت است؛ چراکه از استحکام کافی برخوردار است و از وارد شدن ضربه از سمت فک نیز جلوگیری می کند.
هنگام خرید حتما توجه داشته باشید که علامت استاندارد بر روی کلاه کاسکت مورد نظر حک شده باشد.
توصیه می کنیم هنگام خرید کلاه کاسکت، سایزی انتخاب کنید که کمی برایتان تنگ باشد، چراکه کلاه کاسکت نیز همانند کفش جا باز می کند.
معمولا برچسبی داخل کلاه کاسکت ها وجود دارد که مشخصات فردی راکب اعم از گروه خونی، بیماری ها و داروهای مصرفی، شماره تماس های اضطراری و … در آن درج می شود تا درصورت لزوم بتوان از این اطلاعات استفاده کرد (این اطلاعات با دقت وارد شود).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *